Personlig erfaring med at outsource sin lønadministration

Som ejer af en mindre virksomhed oplevede jeg på et tidspunkt, hvordan udarbejdelsen og administrationen af løn blev en mere og mere uoverskuelig opgave. Jeg havde svært ved at vurdere, hvilke programmer og systemer vi skulle benytte og komme til bunds i lovgivningen.

Jeg fandt mig selv i et dilemma, hvor jeg var nødt til at bruge tid og ressourcer på at sørge for løn, men hvor resten af virksomheden skreg på min opmærksomhed. Hvis ikke vi brugte den nødvendige tid på lønadministration, var risikoen fejl og yderligere tidsressourcer på rettelser. Hvis vi derimod brugte mindre tid og fokus på vores forretningsområde, ville der ikke være nogen løn at administrere.

Klik på dette link og lær mere om lønadministration: https://en.wikipedia.org/wiki/Payroll.

Et nemt valg


Jeg begyndte så småt at undersøge mulige løsninger og valgte til sidst at outsource lønadministrationen til en ekstern regnskabsvirksomhed frem for at ansætte en bogholder. Læs, hvad outsourcing er, her: http://www.denstoredanske.dk/Erhverv,_karriere_og_ledelse/Erhvervsliv/Management/outsourcing.
Denne løsning fjernede min hovedpine omkring valg af systemer og programmer, da de tilbyder de nyeste, som samarbejder med vores. Samtidig er vi sluppet for udgifter på unødvendige programmer, da vores lønsamarbejdspartner har topprofessionelle systemer, og vi har fundet en løsning, der passer til os. Som specialister har de også den dybdegående viden om regler, love og overenskomster, som manglede og som sikrer mine ansattes tryghed.

 

Billigere og bedre

Selve outsourcingen foregik nemt og smertefrit, og det kunne hurtigt mærkes, at vi havde fået mere tid til andre opgaver. Det eneste, vi skal sørge for nu, er korrekt videregivelse af timeoplysninger. Lønudbetaling er langt mere fleksibel for os og kræver ikke særlige ressourcer.  Vi ved nu, at der altid er nogen til at varetage lønadministrationen ved ferie eller sygdom og overholde deadlines, hvilket har fjernet tidligere problemer. Samtidig er vores omkostninger i forbindelse med løn reduceret, og denne løsning er både billigere og bedre for os.

Fokus på det vigtige

For os var der ikke nogen værdi i selv at udarbejde løn i forhold til den værdi, vi har fået ved at outsource det. Det har nemlig ført til en del økonomiske og tidsmæssige besparelser og frigivelse af vigtige ressourcer, og alt i alt er virksomheden derfor blevet effektiviseret og professionaliseret. Vi kan nu fokusere på det vigtige og udnytte vores spidskompetencer, hvilket sammen med den øgede professionalisme har medført mere engagerede og tilfredse medarbejdere.

Se her for flere grunde til at outsource lønadministration: http://www.dailymotion.com/video/xhpg7g_outsourcing-payroll-services-why-outsource-your-payroll-services_news.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>